IZSTĀDE "BRĪVĪBA"

Izstāde “Brīvība” (16.09.-23.09.2025) ir veltījums daudzveidīgajām brīvības izpausmēm LGBT+ kopienā.
Brīvība būt pašam. Brīvība meklēt. Brīvība kļūdīties, augt un mīlēt. Katrs no mums ir unikāls, ar savām vajadzībām, uzskatiem un pieredzi, taču mūs visus vieno vēlme pēc ikviena cilvēka tiesībām uz brīvību.
Ar šo izstādi LGBT+ kopiena svin mūsu skaistos, laimīgos, pasakainos momentus un pievērš uzmanību grūtiem, emocionāliem un neskaidriem brīžiem. Izstādes kuratore Marija Timofejeva. Mēs esam redzami un esam kopā – katrs unikāls un skaists.

Latvijas B+ kopienas karogs

Katrs kvadrātiņš, kas ir redzams B+ kopienas tamborētajā karogā, sevī ietver individualitāti, stāstu un personību. Katru kopā salikto karoga kvadrātiņu ir uztamborējis kāds no B+ kopienas ar mērķi saliedēt mūsu kopienu, veicināt tās redzamību Latvijas sabiedrībā, kā arī izcelt mūsu dažādību un vienotību.
Dalībnieki varēja uztamborēt tik daudz kvadrātiņu, cik vēlējās. Mēs, Neons, parādijām rakstu un, pateicoties mūsu ziedotājiem nodrošinājām nepieciešamos materiālus. Ar šo tamborēšanas procesu ikviens varēja iepazīties gada laikā mūsu ikmēneša satikšanās reizēs – katru trešo mēneša sestdienu.

Tamborētāji / Crocheters:
Alise Paulāne, Alvīne Bazule, Anete Gūtmane, Anna Holberga, Carys, Ēriks
Gasūns, Georgijs Kataševs, Ieva Feldmane, Ieva Kruča, Justīne Bondare,
Keitijab, Marre Muste, Nora Stripes, Rūdis Keisels, Sabīne Riseva, Santa
Skujiņa, Vitālijs Kapustins

Marta Bērziņa / above, Below

This photo delves into the interplay between the seen and the unseen, the internal
and the external. It is not merely a thematic exploration but a dynamic process – a
movement outward from the depths of our introspection to the surface of shared
experience.
It invite viewers to confront the tension between what we keep hidden within ourselves
and what we choose to express outward. It challenges perceptions, offering a dialogue
between light and shadow, stillness and motion, presence and absence.
inside, out
through above, below,
between and beyond, in dialogue –
stillness, motion, light, shadow, presence, absence,
never
settles,
always
shifting,
shaping,
revealing,
concealing,
becoming—moving,

Viktorija Smirnova / Dvēsele ādā

Šī fotogrāfija nav par kailumu. Tā ir par uzticēšanos. Par brīdi, kad cilvēks atveras
nevis objektīvam, bet man – kā māksliniekam, kā līdzcilvēkam.
Es fotografēju nevis ķermeņus, bet dvēseles, kas drosmīgi iemājo savā ādā. Šajā
attēlā savijas maigums un spēks, ievainojamība un brīvība būt tieši tādam, kāds esi –
ārpus normām, lomu gaidām vai rāmjiem.
Būt daļai no Bi+ kopienas nozīmē ieraudzīt skaistumu daudzveidībā. Un mana
kamera ir instruments, ar kuru es to dokumentēju – godīgi, tuvplānā, ar cieņu.

Nikola Apšvalka / Kafejnīca PARĻAMĒNC

Vēnā iedur adatu
Pil Pil Pil
Mute aizšūta, rokas sasietas
Pil Pil Pil
Tiek atplestas ribas, aizsviesta sirds
Pil Pil Pil
Himnas ritmā naži šķind

Kanibālu acis kvēlo
Šķīst siekalas un veido upes
Kanibālu acis zvēro
Sit dūres pret galdu ar dakšām

Kafejnīca PARĻAMĒNC ir populāra
Šeit gaļa nav vecāka par divdesmit
Kafejnīca PARĻAMĒNC ir populāra
Šeit jautājumus neuzdod

Sārts šķidrums glāzē līst
Pil Pil Pil
Rubīna glazūra uz matu līnijas
Pil Pil Pil
Dobumos baltums kā želatīns
Pil Pil Pil
Himnas ritmā naži šķind

Kanibāli PARĻAMĒNCĀ sēž
Pil Pil Pil
Naudu apkārt stumda, galda galā
Pil Pil Pil
Galvenais, ar sirdi krāsaino
Pil Pil Pil
Neko iesākt nevar

Kanibālu mutes atveras
Uz šķīvja galva, mutē ābols
Kanibālu mutes atplešas
Dvēseles kokteilī izsūc

Šeit gaļa marinē sevi pati
Pil Pil Pil
Alkohols viņu mutēs
Pil Pil Pil
Himnu dungo sienot mezglu
Pil Pil Pil
No mutes siekala, kad ātrie brēc

Kafejnīca PARĻAMĒNC ir populāra
Šeit visi nēsā uzvalkus
Kafejnīca PARĻAMĒNC ir populāra
Ja nevari samaksāt par galdiņu
Tu tapsi par maltīti

Patiesi
(Atpūtini)
Akla
(Izdegušo)
Rīcība
(Sirdi)
Ļauj likumam
(Tev)
Atsākt
(Nebūs)
Marginalizēto
(Izbēgt)
Ētiskas
(Izejas)
Neizprotamas
(Nekur)
Ciešanas
(Nav)

Alise Krokforda / Fuck Up!

Kad es dzirdu frāzi “fuck up”, es to izjūtu divējādi – kā pašnosodījumu un vienlaikus
kā eiforisku brīvības kliedzienu. Tajā ir gan vilšanās pašā sevī, gan arī brīvības sajūta,
kas nāk, pieņemot, ka kļūdas ir neizbēgamas.
Šī pretruna visizteiktāk jūtama jaunības starpposmā – laikā, kad esi jau pieaudzis, bet
vēl joprojām jūties kā bērns. Mērķi ir lieli, bet tu neko grandiozu vēl neesi sasniedzis.
Tas ir dabiski. Kļūdas šķiet bezgalīgas, bet jaunībā tās ir ne tikai pieļaujamas – tās ir
nepieciešamas.
Dzimšanas diena kalpo kā atgādinājums – vēl viens gads ir noslēdzies, vēl viens
cipars pie tava vecuma. Prāts nobriest, un tu sev jautā: ko es esmu paveicis līdz šim?
Un tad, kad nopūšot svecītes klusībā izsaki vēlēšanos, rodas jautājums: ko es
patiesībā vēlos? Pēc kā es tiecos?

Brīvība būt kopā / Marija Timofejeva

Marija Guževa / Sex 1/2 bi variant

Esmu mixed media māksliniece. Tas ir mans pastāvīgais mācību ceļojums jaunas
metodes un formu izpēte, kas ir saskaņotas ar maniem iekšējiem stāvokļiem. Es vēlos
iedvesmot cilvēkus runāt atklāti, būt saskaņā ar savu iekšējo bērnu un būt iekšā
pastāvīga izpēte, vienmēr atceroties individualitāti un nozīmi. Es parādīju savu biseksualitāti kolāžas veidā, nedaudz humoristiski un spilgti. Darbs veidots no dažāda
veida papīra vizuālās izpētes. Pildspalva, papīrs, analogā montāža, fotografēšana.

Nikola Apšvalka / Karogs bez vārda

Valsts kas radīta uz padošanās karoga lejot krietna vīra asinis
Kāpēc tauta kas dzied nedod man vārdu?
Es varētu pakārties šajā sarkanajā jostā
Kas tik plata cik mans irstošais viduklis

Redzi mani
Neredzi
Izgērb mani
Neizģērb

Tavas acis iegrūž miesu divās kastēs
Un es mētājos kaut kur pa vidu
Kāpēc tauta kas kilometriem svešiniekus sveica
Dedzina lāpas kad divi uzdrošinās mīlēt

Redzi mani
Neredzi
Izģērb mani
Neizģērb

Mans vārds tavā mutē ir lamas
Tu turi mūs aplokā un biedē
Es turēšu karogu kad kritīšu
Lai sarkanais mirdz kā mana kaisle
Drosme, mīla un asinis lietās

Tu redzi mūs
Tu neredzi
Ne savu dusmu sistos zilumus
Ne mūsu nevainīgo sirdi

Tu dzirdi mūs
Tu nedzirdi
Ne mīlu kas vienāda ar tavējo
Ne mūsu sāpes
Tu sludini vienlīdzību, brīvību
Tu zaimo savu vārdu

 

Katrīna Tračuma / Vīrieši un Sievietes

Šis darbs ir daļa no gleznu kolekcijas, kurā tiek pētītas cilvēces attieksmes un
izpausmes sakarā ar dzimumu, dzimti, un seksualitāti. Tā pamatā ir UCC Zooloģijas
katedras primārā pētījuma rezultāti, kuri ir izpausti uz samontētas virsmas, veidotas
no atrasta auduma audekla un plastmasas maisiņiem. Kolāžas apdare atspoguļo šo
būtību daudzslāņaino sarežģītību sabiedrībā – saistībā ar piešķirto dzimumu, dzimtes
piederību, personas seksuālo preferenci, un kvīriskumu kopumā. Kas patiesībā, balstoties uz pēdējiem zinātniskiem pētījumiem, dabā ir pilnīgi normāli, ierasti, un dabīgi.

Edijs Ozols / Atplaukšana

Gleznā pamatā figurē ziedu motīvs, kam cauri redzami divu cilvēku tēli. Šajā darbā es
vēlējos atspoguļot to miera pilnības sajūtu, kāda rodas esot divatā ar mīļoto cilvēku un
kopīgi atplaukstot, brīvība mīlēt īsti, patiesi un redzami.

Vivianna Maria Stanislavska / LATE BLOOMER

“Late Bloomer” jeb “Vēlā uzplaukšana” vēsta par to, ka reizēm izaugšana, sevis
pieņemšana un nonākšana pie sava autentiskā “es” prasa laiku. Un tas ir pilnībā OK.
Un par to, ka siena ir sūdīgs sarunbiedrs.

Niklāvs Kadiķis / Mēs kādreiz bijām šeit

Dažreiz pietiek ar dīvānu uz terases. Ar pļavu, kas kļūst par skatuvi. Ar logu, ko neaizver visu nakti. Pietiek ar četrām sienām un apņemšanos būt — nevis kādam citam, bet
sev. Nevis pasaulei, bet vienkārši un kopā. Šīs vietas nav radītas mums. Tās nav veidotas, domājot par mūsu balsīm, ķermeņiem vai smiekliem. Un tomēr – mēs tās atrodam, aizņemam uz brīdi, piepildām ar savu kustību, vieglumu, pārvērtībām.
Šajās telpās mēs neesam paskaidrojums, piemērs vai atbilde uz jautājumu, ko neviens nav uzdevis. Mēs esam mīksti. Mēs izģērbjamies no lomām, ko pasaule liek kā
formas tērpus, un ieelpojam. Šeit drīkst būt vēlme. Šeit drīkst būt neziņa. Un klusums,
kuru nepārtrauc jautājums: “Kāpēc?”
Stāsta pamatā ir brīvdienu satikšanās pieredze. Attēli seko pulcēšanās ritmam. No
klusajām vietām, kur mēs esam viens otram līdzās, līdz siltumam, kura nospiedums
paliek arī pēc atgriešanās mājās. Darbs balstās kvīru pieredzes stāstos – paša
piedzīvotos un tādos, kas reti atrodami atmiņu krātuvēs. No šīm liecībām turpina augt
dzīvs, alternatīvs arhīvs, kurā saplūst personiskie mirkļi un kolektīvā atmiņa.
Pasaulē, kurā kvīru vēstures bieži tikušas izdzēstas no arhīviem un kur dominējošie
naratīvi nereti vienkāršo mūsu eksistenci, šie attēli apliecina klātbūtni, kas iemājo
telpās, kuras mēs sev izveidojam, lai arī tikai uz mirkli.

Nikola Apšvalka / Mans nimbs, tavs dardedzes kronis

Es spēlēju lomu kas deva man itin visu
Vietu debesīs un mātes klēpī
Mans nimbs mirdzēja melos
Žilbināja visus, kuri tam pievērsa acis

Mana galva nodurta nimba smaguma liekta
Taču es iederējos
Mana nākotne
Garantēta sabiedrības vidū, neizaicināta

Līdz redzēju tevi sēžam ābelē, tavas acis
Zeltainas kā saule
Tavs skatiens mani sildīja
Tev galvā dardedzes kronis, zods lepns

Tu griezies saulespuķu laukā, to galvas
Pagrieztas pret tevi
Tu mani būri
Un manu sirdi pestīji no būra

Es metu zemē savu nimbu, pirmo reizi dzīvē
Nedomājot ilgi
Vienaldzīga man
Nākotne, ja nevaru pavadīt to ar tevi

Neviens likums neatturēs mani no tevis
Neviena roka
Neatraus manu no tavas
Neviens skatiens neliks man atkāpties no tavām lūpām

Lai sauc mūs par velliem, dzen ārā
Es sēdēšu zemes malā ar tevi
Mans jaunais likums mīla
Ko ieliki manā izdegušajā krūškurvī

Man nevajag māti kas mani nemīl
Ēku kas nav māja
Tēvzemi kas deg
Zem manām kājām, karogu kas neplīvo manā vārdā

Tavās acīs skatoties es mīlu sevi
Manas mājas tur, kur esi tu
Es tev esmu īsts, tu man
Mana galva nu viegla un sirds brīva

Sintija Ukše / UNDERSTANDING

Ilustrācijas centrā ir trīs kvīru mošķi, kas apskauj viens otru saprotošā, visaptverošā
un pašizskaidrojošā apskāvienā, kas ļauj tiem pilnībā uztvert un izprast visu, kas
viens otram ir uz sirds. Brīvība būt pilnīgi atvērtiem un saprotošiem savā lokā, jo ir
pieredze, kas palīdz izprast citu pieredzi, kā arī dalīties ar tās nastu.

Dāvis Lodziņš / Happy little trees 1

Koki ir diezgan labs logo pamats, ja organizācija vēlas uzsvērt tradīcijas. Der universitātēm, bankām un ģimenes radurakstiem, domāju, ka labi der arī atrastām ģimenēm
un kopienām. Jo koki ir svarīga ekosistēmas daļa, kas ļauj elpot, atrast ēdienu un patvērumu, kas palīdz veseļoties. Mēģināju parādīt brīvību, kurai augt palīdz apkārtnes
piemērs, atbalsts un klātbūtne.

Lokke / Dzeja

Mīlestības spēks

Spēks, kas sāpina

Spēks, kas dziedē

Spēks, kas ceļ spārnos

Spēks, kas grūž zemē

Spēks, kas liek sirdij sisties straujāk

Spēks, kas liek mirt un reizē dzīvot ar pilnu krūti

Šis spēks – šķīsts un neķītrs

Nesaprotams, bet reizē viegli izprotams

Spēj jebkuru sagrābt savā varā

Un nelaist līdz mūža galam vaļā

Šo spēku ir jāsargā

Bet reizē arī jāliek lietā

Jāsargā

Jo tas ir trausls un var pazust vienā mirklī

Jāizmanto

Jo neviens un nekas nespēj stāties tam ceļā

Brīvība

Ar lielu karogu rokās

Un skaļu maršu dunot ausīs

Kliedzot, raudot vai smejot

Mēs virzāmies uz priekšu

Kur sirds pilna mīlestības spēka

Un naids pret to

Izkūpējis

Nataly Romanova / Šī virtuve ir domāta dejām

Šī virtuve ir domāta dejām — tas ir ķermenisks vēstījums par brīvību, ikdienišķumu un
radikālu maigumu. Virtuves telpa, kas bieži tiek saistīta ar tradicionālām lomām un
sabiedrības gaidām, kļūst par skatuvi atbrīvotai kustībai. Ķermenis, uz kura ir uzzīmēta acs — vērojoša, jutoša, uztveroša — tieši skatās uz skatītāju, izaicinot binaritāti:
privātais kļūst publisks, ievainojamība pārtop spēkā.
Šis darbs skar ķermeniskuma, dzimtes performatīvuma un kvīru telpas pieredzes
tēmas. Tā nav vienkārši deja — tas ir pretošanās un mīlestības akts, deja telpā, kur
reiz tika teikts: “esi
klusāka”, “esi normāla”, “esi kā visi”.

Marija Timofejeva / Brīva

Brīvība uzticēties seksuāli – parādīt, ka otrais cilvēks tev interesē, parsvarā nav viegli.
It īpaši tad, ja šīs attiecības nav sabiedrībā atzītas vai sagaidītas. Man bija bail seksuāli uzticēties meitenei, un arī viņai bija bail man. Vai šīs bailes būtu mazākas, ja
mēs būtu redzamākas mūsu sabiedrībā?

Alvīne Bazule / būt cilvēkam cilvēkam būt

Kā ir būt cilvēkam? Cilvēkam, kas nepieder kam specifiskam, nebūt ierāmētam rāmī.
Dzimtes plūstošam. Plūst un mainīties līdzi sev, jo cilvēka dabā ir mainīties. Vienkārši
būt – nedomājot ko citi teiks, jo katrs sevi sajūt citādāk. Katram ir sava pieņemtā identitāte, kas padara mūs brīvus un to, kas esam.

Nikola Apšvalka / Tūrists starp priedēm

Acis apaļas kā monētas
Mute apbrīnā atplesta
Tūrists lūr uz Mildu

Es vēlētos būt viņa kurpēs
Priecāties par svešu skatu
Ar nezinošu prātu

Dzimu es šai jūras krastā
Dzestru vēju pakausī
Pa divi daloties ar sevi

Drīz atklāju ka likumi
Izlaiduši manu vārdu
Pat priedes šeit stāv staltāk
Par savu zemi – godā

Es vēlētos To mīlēt
Taču arī priedes stādam
Vajadzīga atbalstoša augsne

Piedod man ja nesteidzos

Saukt par mājām rokas
Kas nešūpo

Es gribu mīlēt un es gribu būt
Un mana sirds deg vēlmē darīt
To savā zemē – mājās

Taču nedomā ne brīdi
Ka sadegšu šeit gaidot
Es iešu tur kur varu būt
Es
Brīvs

Aleksandra Krivma / Pašportrets

Darbu veidoju saistībā ar skolas doto kompozīcijas uzdevumu, kura noteikums bija
uzgleznot mākslinieka pašportretu ar paleti vai otu u.c. Izdomāju, ka attēlošu sevi
kailu – tieši kāda esmu. Darba veidošanas procesā iegāju tādā kā meditācijā, pašai ar
sevi.

Grieta Brālēna / Darbi no sērijas "Duša"

Darbu veidoju saistībā ar skolas doto kompozīcijas uzdevumu, kura noteikums bija
uzgleznot mākslinieka pašportretu ar paleti vai otu u.c. Izdomāju, ka attēlošu sevi
kailu – tieši kāda esmu. Darba veidošanas procesā iegāju tādā kā meditācijā, pašai ar
sevi.

Renāte Malmane / “[ ] bija šeit" jeb "es vēl esmu”

Arlo ir galvenais varonis stāstā, kuru būtu sarežģīti, ja ne neiespējami, pārveidot uz
izstādei atbilstošu formātu. Šajā stāstā Arlo raksta dzeju un muzicē politiskajā režīmā,
kas neatbalsta mākslu un brīvu domu; Arlo identitāte neiekļaujas vispārpieņemtajās
normās, un laikmets un apkārtējā vide viņu par to soda: atstāj savu nospiedumu pasaulē un paliek savas kopienas atmiņā, pat ja nepieredz pozitīvās pārmaiņas, ko
izraisīja.
Darbā fonā izmantoti dzejas fragmenti no prozas stāsta “Arlo bija šeit”, ieskaitot “Es
vēl esmu”, jo, kā to neskaitāmas reizes pierādījusi arī vēsture – apspiestas cilvēku
grupas turpina pastāvēt arī par spīti nelabvēlīgām politiskajām varām, sabiedrības
nosodījumam un citiem pretspēkiem. Brīvība nav pasīvs fakts, tā aktīva darbība pret
un par spīti šiem pretspēkiem.
Saistībā ar darba otru nosaukumu – “[ ] bija šeit” – piedāvāju iespēju ieviest izstādē
arī interaktīvus elementus un dot tās apmeklētājiem iespēju pierakstīt savus vārdus –
kas īpaši svarīgi varētu būt cilvēkiem, kam ikdienā nākas lietos savus “deadname” –
“[vārds] bija/ir šeit” formātā. “Šeit” šajā gadījumā nozīmējot ne tikai izstādi, bet arī
plašāku esamību.

Gerda Vilnīte / Dabiskajā stāvoklī

Būt savā dabiskajā stāvoklī. Būt kādam, kas eksistē, bez etiķetes, kurš nav ne šāds ne
tāds, kam patīk ne šis, ne tas, bet kas cits. Būt kādam, kas nav kā citi. Esot savā visdabiskākajā stāvoklī, esot patiesam pret sevi. Es esmu cilvēks, tādēļ viss, ko es daru un,
kas es esmu ir dabisks. Neesmu ne sieviete, ne vīrietis un tas ir dabiski, ja tas nebūtu,
tad es nebūtu. Te, es esmu, tu skaties uz mani manā dabiskajā stāvoklī. Manā es
būšanā. Nekas dabiskāks par to nevar būt.

Nikola Apšvalka / Lupatlelles klaunāde

Es biju lupatlelle skaista
Tējasballēs, baznīcā, uz skapīša pie loga
Es biju lupatlelle nelaimīga
Mesta pret sienu, izpildīdama scenāriju

Man bija kleita skaista
Bet tā zuda
Man bija iespēja laimīga
Scenārija izpostīta

Manu degunu krāsoja sārtu
Tāpat kā vaigus un zem acīm
Trīsstūrainus zilumus
Mans scenārijs nu klaunāde

Es švīkāju to rakstu sārtu
Teju deviņdesmit reižu
Es noplēsu sev kāju, lai apturētu ainu
Mani spēki visi velti

Ainas pārtapa un mainījās
Saglabājot izrādes vārdu
Šī skaistā lupatu lelle
Neuzvedīs ko citu kā klaunādi

Es satinos tajā tīklā
Virve man ap kaklu
Kā varu sevi mīlēt
Ja visiem esmu klauns

Laimīgā iespēja pazuda
Pudeles dibenā vai izvemta uz grīdas
Zudu arī es
Kaut kur miglas vālos, kastē savā galvā

Es meklēju kas mani mīlētu
Un nepadarītu lētu
Liktu manā sirdī smieklus
Vēl tīrākus kā manu skatītāju

Es gāju meklēt sevi, kilometriem dziļi
Caur karstām asinīm, svētām asarām
Caur mātes dusmām, tēva vaidām
Es līdu režģim cauri

Es atradu sevi ietinušos
Savā bērnības sedziņā, es saņēmu
Viņu aiz rokas un izvedu saulē
Es nevaru nemīlēt to bērnu

Atārdīju rokas sev
Lai neizpildītu tās vairs vella darbus
Uztamborēju sev jaunas
Maigas, siltas, mīlas pilnas

Atārdīju savas kājas
Lai nenestu pa apli tās
Izgrebu sev ozola
Stipras, cēlas, drošas

Gāju es tad jaunos ceļos
Ar savu jauno miesu
Kā bēbis zvalstījos es, kritu
Un atkal kājās cēlos

Bet ceļš šis tagad mans
Un scenārija rakstnieks – pats
Mani netur vairs tavs tīkls
Es esmu pats

Alens Jurēvics / Mīla pērkonā

Šajā ilustrācijā redzams nevis tradicionālais Lāčplēša un Melnā bruņinieka nāvējošais
duelis, bet gan romantisks, mierpilns un cilvēcisks brīdis starp abiem tēliem. Tā vietā,
lai viens otru iznīcinātu, viņi apskāvienā satuvinās, pārvarot gadsimtiem ilgušas simboliskas robežas – starp tautām, ideoloģijām, un naidpilniem mītiem.

Lāčplēsis, ar savu ikonisko lāča ausu cepuri un spēcīgo augumu, stāvcieši klāt Melnjam bruņiniekam, kura tumšais bruņu tērps un baltais apmetnis kontrastē ar viņa
maigajām jūtām. Lietus un pērkona zibšņi fonā rada dramatisku un kulminējošu
atmosfēru – kā dabas kliedziens par ilgi gaidītu izlīgumu.

Alise Kalniņa / lauzto var labot

Cīnoties ar savu sapratni par savu seksualitāti licis justies nesaprastai un sava veidā
salauztai, licis justies, ka man vajag pielāgoties apkārtējiem. Pēdējos gados sapratu,
ka esmu tāda kāda esmu un problēma nav manī, un šobrīd ar maziem solīšiem vācu
un lāpu kopā salauztās daļas. Fonā izmantotas biseksualitātes karoga krāsas.
Diegam izmantota dzeltena un oranžā krāsa, kas norāda laimi, entuziasmu.

Justīne Bondare / Ugunskristības

Grieķu pazemes dievs Aīds sola atgriezt Orfeja sievu Eiridīki dzīvo pasaulē, bet ar
nosacījumu, ka Orfejam jāiet viņai pa priekšu un un viņš nedrīkst atskatīties, kamēr
viņi abi nav sasnieguši virszemi. Šaubu un raižu pārņemts, Orfejs atskatās tieši pirms
viņu ceļš ir galā, un Eiridike tiek viņam atņemta uz mūžīgiem laikiem.

“Ja es būtu Orfejs, es vienkārši neatsk-“
Tu nebūtu Orfejs. Tu nebūtu pietiekami drosmīgs, lai ieietu pazemē un glābtu cilvēku,
ko mīli. Atskatīties ir mīlēt. Mīlēt ir dumpoties. Dumpoties ir meklēt savu brīvību.

Alise Paulāne / Cerība

Zvaizgnes kārts ir 17. Taro kavā.
Zvaigzne parādās pēc grūtību perioda, nesot sev līdzi cerību, dziedināšanu un dziļu
iekšēju mieru. Tā iezīmē garīgās izaugsmes laiku, kad jūs atmetat novecojušus
ierobežojumus un atkal savienojaties ar savu patieso būtību. Jūs esat saskaņā ar
Visumu, atvērti svētībām un gatavi atkal sapņot. Šī kārts aicina būt autentiskiem,
uzticēties savai iekšējai balsij un spert soli pretī savai augstākajai versijai. Tā simbolizē arī devīgumu – vēlmi dalīties ar savu gaismu, lai paceltu citus. Zvaigzne atgādina: pēc tumsas vienmēr atgriežas maģija, jēga un miers.

Rūdis Keisels / divas atklāsmes

Atklāsmes par seksuālo un romantisko identitāti atnāk negaidīti. Tās nereti sekmē
saskarsme ar citiem cilvēkiem. Esmu pateicīgs tiem cilvēkiem, ar ko kopā var atklāt.
Mazas vai lielas lietas, speciāli vai nejauši. Izcēlu divus stāstus, kurus izdzīvojot, atklāju ko jaunu

12

“bet visos jau ir bišku homo”

Piektajā klasē puišu starpā bija populāri jokoties, savstarpēji apsaucot vienam otru par geju un izmēģinot visādus citus jaunapgūtus vārdus. Kā “iesaisti šo vārdu teikumā” pubertātes versija. Arī es šajā laikā atklāju jaunas sajūtas un simpātijas pret vienaudžiem.

Vienudien pa ceļam uz sporta ģērbtuvi norisinājās kārtējā puišu saruna par minētajām tēmām. “Tu esi homo.” “Nē tu!” Un tamlīdzīgi. “Bet būsim godīgi,” – arī es pievienojos diskusijai – “mūs visos taču ir kaut kāda daļa homo!” Pārējie gardi izsmējās, tāpat kā par jebkuru tamlīdzīgi drosmīgu jociņu.

Tagad atskatoties, visticamāk gan lielākā daļa puišu neuztvēra, ka man nebija ne kripatiņas šaubu par pateiktā patiesumu un precizitāti. Varētu teikt, ka tas teikums bija mans pirmais coming out, lai gan pavisam nejaušs.

Vārdu biseksualitāte vēl nezināju un dzīvoju nevainīgā, naivā pārliecībā, ka, nu, būsim taču godīgi, visiem ir tā. Un ja arī ne visiem, tad daudziem, un tam, ka tas kādam varētu likties kaut kas dikti īpašs vai savāds, es vēl nebiju gatavs.

22

ko tava sirds saka

Pēc apmēram desmit gadiem (un apmēram tikpat partneriem*) sāku teorizēt, ka varbūt izteikti romantisku jūtu pret puišiem man tomēr nav. Seksuālas, bet ne romantiskas kā ar meitenēm.

Ļoti drīz pēc šīs teorijas tapšanas attapos kādas draudzenes dzimšanas dienas ballītē. Vienam no viņas viesiem mani ne visai aizraujošie stāsti par studijām un muzikālajiem hobijiem šķita ārkārtīgi interesanti. Savukārt es ar degsmi klausījos viņa azartiskajā stāstījumā par dīdžejošanu. Alisteram bija gari blondi mati, brilles un vasarraibumi.

Kad starp viesiem sāka lasīties grupiņa, kas dosies uz pirti, tai pievienojāmies arī mēs abi.

Pats Dievs debesīs zina, ka jutos visai priecīgs par iespēju sēdēt kopā ar šo jauko puisi karstā saunā. Jā, to atzīšu, un, būsim taču godīgi, vienalga vai ticat tiem svētajiem rakstiem, kas pauž, ka cilvēkus no māla radinājis kāds kosmisks skulptors – es personīgi nē – bet es būtu pēdējais, kas noliegtu šī mākslinieka, ja tāds pastāvētu, diženās spējas. Turklāt, kā visiem labi zināms, tieši puskaila ķermeņa svīšana atklāj un izceļ šī debešķā skulptora talantu.

Man nenāk ne prātā strīdēties pretī augšā rakstītajam. Bet iekams jūs šajā ielasāt jebko romantisku, piezīmēšu, ka es neko romantisku šeit neesmu uzrakstījis. Iepriekšminētā teorija vēl nebija tuvu apgāšanai.

 

Un, lai gan Dievs, kurš redz visu, redzēja, cik liela un kāra sirds man bija divdesmit divu gadu vecumā, Alisters bija mīlīgs puisis, ar kuru bija jauki papļāpāt, un arī no viņa puses neuztvēru vai precīzāk necentos uztvert neko, kas liktu šīs ambīcijas pārkalibrēt. Vispār es jau biju iesācis viegli flirtēt ar vienu jauku dāmu, kura man iedeva veipu (bet tas vispār ir cits stāsts), un ar to manai lielajai sirdij pilnīgi pietika.

Bet te nu man ir jāpiemin vēl viens svarīgs faktors. Šī stāsta deus ex machina. Laimas adāmadata, ar ko tā izvelk mūsu katra dzīves diedziņu pa savu ceļu. Neapturamais likteņa pirksts. Viņu sauc Baiba.

Baiba, tāpat kā mēs, bija šī pasākuma viesis, un es viņai cita starpā kā likums uzticos visos jautājumos, kas saistīti ar novērojumiem par cilvēkiem. Pat ja ir Dievs, kurš redz un zina visu – arī mūsu katra slēptās domas un jūtas – mēs nekad šajā dzīvē neuzzināsim, ko Viņš/a redz un zina, jo nevar taču tā vienkārši paņemt un ar Viņu parunāt. Toties ar Baibu var.

Viņa šajā ballītē jau bija sekmējusi vairāku pāru savešanu. Tādu gaistošu savešanu, protams – kas piepildās šī vakara un nakts ietvaros un varbūt arī pat pārlejas pasākuma malām līdz pat nākamajai dienai un tad tikpat ātri izgaro. Un tomēr arī mirkļattiecību garaiņi dažreiz ir tik spēcīgi, ka tos var sasmaržot kā saldu atmiņu vēl ilgi jo ilgi. Šis stāsts ir salda atmiņa.

Bet neskriesim lietām pa priekšu. Man vēl mazdrusciņ jāpaturpina.

Tagad bija jau pāri pusnaktij un visi, kas vēl nebija aizgājuši mājās vai uz kādu no guļamistabām, gatavojās skatīties kaut kādu filmu par franču revolūciju. Pirms apsēdāmies pie ekrāna, Baiba pavilka mani malā un nodeva slepenu vēsti. Tā skanēja apmēram tā:

“ko tu domā par to mīlīgo puisi, kurš tev seko visur apkārt? man škiet, ka tu viņam patīc. nē nē tu protams dari ko gribi bet nu pasties viņš ir tik mīlīgs un tu to zini. es domāju jums vajadzētu tagad apsēsties blakus. kā vēlies protams. ko tava sirds saka.”

 

Es īsti nezināju, ko mana sirds saka. Kaut ko tā noteikti teica, jo, kad mēs tomēr neapsēdāmies blakus, manu tālāko rīcību var izskaidrot tikai ar tīru instinktu. Visiem zināms un tikpat sens kā pati pasaule ir stāsts par to vienu mirkli, vienu žestu, vienu izvēli, kas noliek visu savās lietās, kas novelk vāciņu, un atklāj to, kas neredzamā katliņā starp diviem cilvēkiem ir sildījies visu vakaru. Un tad viss šķiet tik pašsaprotami un pareizi.

Neko nesakot, ar pastieptu roku ielūdzu Alisteru pārsēsties pie manis. Visa mana būtība zināja, ka tā ir jādara un ka tas būs nepārprotami, un ka viņš nāks, un ka tā tam ir jābūt. Alisters arī neko neteica, un viņš arī zināja.

Ar filmu fonā glaudīju viņa galvu līdz viņš pamazām, piespiedies tuvu klāt, iemiga manā klēpī.

Un es sapratu visas tās dziesmas, kas par šo ir uzrakstītas.

Justīne Bondare / Uzplaukums (The Bloom)

Ilustrācijā izmantots citāts no Barbaras Krukeres (Barbara Crooker) dzejoļa “Sarkanais amarillis” beigām: “Mūsu mazās dzīvītes, tik īsas. Bet, ak, tas plaukums.”
Darba ideja radās, domājot par šaubām, bailēm un dažkārt pat riebumu, kas mēdza
pārņemt mani kā biseksuālu pusaudzi. Savu biseksualitāti agrāk bieži saistīju ar ķermeniskām sajūtām – šī svešā, neiepazītā šķautne ir kaut kas, kas manī mīt (struto,
rūc, grib?). Tagad zinu, ka tā gaidīja savu uzplaukumu, bet tam vajadzīga brīvība, jo
nabadzīgā augsnē nekas nevar ieaugties.

PALDIES

Kaņepes Kulturas Centrs

Par telpu nodrošināšanu izstādei un pasākumiem

Kustība NEONS

Izstādes organizātori, idejas autori

Marija Timofejeva

Izstādes vizuāļu autore, kuratore.

Īpašs paldies Darbu autoriem

Marti Bērziņa, Viktorija Smirnova, Nikola Apšvalka, Alise Krokforda, Marija Guževa, Katrīna Tračuma, Edijs Ozols, Vivianna Maria Stanislavska, Niklāvs Kadiķis, Sintija Ukše, Davis Lodzins, Lokke, Nataly Romanova, Alvīne Bazule, Nikola Apšvalka, Aleksandra Krivma, Grieta Brālēna, Renāte Malmane, Gerda Vilnīte, Alens Jurēvics, Alise Kalniņa, Justīne Bondare, Alise Paulāne, Rudis Keisels, Justīne Bondare.